Water Worx logo

Water Worx interview: Matěj Ostárek, Štěrkovna Open Music

V roce 2024 byla akce Štěrkovna Open Music zařazena mezi deset nejlepších evropských festivalů malé velikosti. Festival, který Matěj Ostárek připravuje se svým týmem při svojí civilní práci, se koná v unikátním prostředí hlučínského koupaliště. Jak se promítá unikátní lokace do realizace samotné akce? V čem je podle něj Štěrkovna unikátní? Jakou měly výhodu jeho zásnuby před tisícovkami lidí při koncertě Tomáše Kluse? A kde bere on se svým týmem inspiraci? To a mnohem více najdete rozhovoru níže.

Na začátek bych tě požádal o to, aby ses představil pro ty, kteří tě neznají. Kdo jsi a jaký event máš pod palcem?

Mé jméno je Matěj Ostárek a s Davidem Moravcem děláme festival Štěrkovna Open Music, který se koná každý rok na konci července v Hlučíně. Je to středně velký festival s návštěvností tisíců hudebních fanoušků za den. Jsme třetí největší festival v Moravskoslezském kraji. Letos, tedy v roce 2025, se konal 21. ročník festivalu. Od roku 2018 děláme festival ve velikost jako tomu je aktuálně. Tedy pro tisícovky lidí každý den akce.

V čem je váš festival specifický? 

Akce se koná v krásném prostředí u vody v areálu Hlučínského jezera. Náš hudební záběr jsou hlavně čeští interpreti a hudební skupiny. Vždy se snažíme na akci připravit speciální a mimořádné hudební zážitky, které návštěvníci nikde jinde nezažijí a mohou je slyšet pouze u nás. 

Můžeš být konkrétní? 

Vymysleli jsme si například projekt Symphonic Dance Music, spojení Janáčkovy filharmonie Ostrava s Djem Lowou a kapelou. Společně hrají 90minutový dj set, který měl premiéru v roce 2019. V roce 2024 jsme tuto show reprízovali. K tomu lasery, světelné efekty… naskakovala mi husí kůže. Říkali jsme si, toto má smysl, toto je fakt super. 

Jak se z pohledu produkce změnila akce Štěrkovna Open Music od prvních ročníků k dnešku?

Z amatérské akce, kterou člověk dělal jen tak po večerech, se stala profesionální akcí, kterou člověk dělá po večerech. (smích) Je potřeba říct, že jsme tým, jehož hlavní jádro jsou 4 osoby. Během roku máme vlastní a jiné zaměstnání a organizování festivalu je pro nás koníček. Díky dodavatelům a díky angažovanosti ostatních lidí jsme schopni dělat tu akci v top kvalitě.

Říkáš, že během roku připravuje festival tým čtyř lidí. Kolik vás je na akci samotné?

Stovky. Počítal jsem, že na výplatní pásce máme nějakých 12.800 proplacených hodin, to v přepočtu znamená nějakých 7 pracovních úvazků HPP během akce proplaceno z naší strany napřímo.

Jak se proměnila Štěrkovna od covidu? Byl covid přelom pro organizování akce vašeho typu?

Nám to paradoxně hodně pomohlo. Tím, že máme vlastní práci jsme nebyli finančně závislí na příjmech z pořádání kultury. Po pandemii jsme začali uvažovat jinak. Museli jsme jít do jiných a náhradních prostor. Když jsme se v roce 2023 vraceli na hlučínskou štěrkovnu, tak jsme nad areálem uvažovali úplně jinak. Jinak jsme si ho postavili, překopali jsme si základy. To byl impuls k tomu dělat věci jinak a lépe.

Náklady nejen na pořádání společenských akcí se obecně zvyšují. Jak to zahýbalo s produkcí a vůbec s přípravou akce?

Hodně. Je potřeba říct, že když jsem si porovnával rozpočty z roku 2018 versus 2025, tak byť se nám nezvětšila kapacita areálu, tak se nám ztrojnásobil rozpočet. Je tam velmi cítit inflace. Druhá věc je, že narostl počet obsluhy areálu. My jsme to naštěstí byli schopni nepromítnout do ceny vstupného. A tím, že máme dobré partnery, tak jsme byli schopni náklady pokrýt ze sponzoringu. Takže za nás můžu zaklepat na dřevo, že všechno zlé je pro něco dobré. Závěr je takový, že všechno je dražší a my musíme finance hledat intenzivněji a jinde. 

Máte nějaký festivalový vzor? Nějaká akce, kde berete inspiraci? 

Minulý rok jsme se umístili v soutěži o top 10 malých evropských festivalů. Letos doufáme, že půjdeme ještě výš. Uvidíme – držte nám palce. Ale pokud se ptáte na vzory tak jsme začali v naší republice. Akce jako Beats for Love nebo Colours. Dále jsme se dívali na Rock for People. Každý event má své specifické prostředí. Když se díváme do zahraničí, tak se mi líbí festival Grape. Jak tam pracují s prostorem a s návštěvníkem. To je pro mě obrovský vzor, krásný brand, klobouk dolů. Něco takového bychom chtěli vybudovat u nás. 

To mi nahrává na otázku, kam byste chtěli se Štěrkovnou směřovat?

Chceme být nejlepší evropská akce v rámci našeho ranku a velikosti. A chceme být krásnou brandovou akcí, na kterou lidi budou chodit rádi. Také bychom rádi vyprodávali náš festival do Vánoc. 

V současnosti je hodně aktuální téma udržitelnosti na velkých eventech.

Jedním z hlavních témat je pro nás také udržitelnost. I kvůli tomu jsme se dostali k Waterworx. Už jsme nechtěli chemické toalety. Chtěli jsme vodní hospodářství vyřešit tak, aby dávalo ekologický smysl. 

Jaké bylo vaše původní zadání směrem k Waterworx?

Jsme v areálu koupaliště, kde jsou dva kanalizační vstupy a my jsme potřebovali připravit takovou infrastrukturu, abychom mohli umístit sanitární zařízení na ideální místa areálu. Také jsme potřebovali vyřešit, jak dostaneme splaškovou vodu do kanalizačního řádu. Dále pak přivést pitnou vodu ke kontejnerovým toaletám. V roce 2025 jsme na našem festivalu měli pro všechny návštěvníky i v zázemí pouze keramické toalety se splachováním, žádné chemické záchody. 

Pozná toto návštěvník na ceně vstupného?

My chceme, aby byl náš návštěvník zvyklý na nějaký komfort a na ceně vstupného to nepoznal. U nás prostě dostane v tomto směru nejlepší kvalitu. 

Měl by návštěvník poznat, že je na festivalu, který se zaměřuje na udržitelnou stránku produkce? 

Celá udržitelnost je podle mě o tom, že návštěvník by neměl vůbec poznat, že se akce na udržitelnost zaměřuje. Nesmí ho nijak omezovat. Zároveň by to, dle mého názoru, měla být pro organizátory samozřejmost. Sami jsme v tom velmi otevřeni, a to jak pojímáme udržitelnost, včetně opatření máme veřejně na našem webu.

Pokud se podíváš zpátky do minulosti. Co je pro tebe highlight Štěrkovny? 

Můj highlight se stal v roce 2018, když jsem se při koncertě Tomáše Kluse (který hrál s Janáčkovou filharmonií Ostrava) zasnoubil. Byla u toho celá rodina z obou stran a několik dalších tisíců lidi. Výhoda byla, že jsme to pak nemuseli nikomu říkat. Ale jinak lokalita Hlučínského jezera má úžasný genius loci. Když je klidná hladina a do toho západ slunce… Hezky se na to dívá a člověk má hezký pocit zadostiučinění. 

Zmiňuješ, že vaše lokalita je unikátním prostorem. Vodní plocha v areálu ale musí mít jistě specifické požadavky na produkci. Jak se s tím vypořádáváte? 

Z jedné strany areálu nás omezuje zmiňovaná vodní plocha, z druhé strany plot a pak samotný charakter místa – je to koupaliště, které v létě veřejně funguje. To musíme skloubit s potřebami festivalu a obráceně. Nesmíme omezit ty, co tam chodí celou sezónu. A z hlediska bezpečnosti se samozřejmě bavíme o vodních službách, abychom předešli úrazům či dokonce utonutím. Musím zaklepat, že se nám za všechny roky nikdo neutopil. Musíme zachovat jezero v takové kvalitě, aby nás místní měli rádi. Většina pracovníků na akci je z místních a také nám záleží na tom, aby lidé z Hlučína na akci rádi chodili. Což se děje, je to pro ně top akce léta.